הפצצה המתקתקת בדיני התעבורה
להלן סעיף 40 א(א) שהתקבל לאחרונה בכנסת, סעיף זה מובא כלשונו עפ"י הנוסח המופיע בספר החוקים ולאחר מכן אכתוב על המשמעות של סעיפים אלו:
40א.* (א) (1) הורשע אדם על עבירה כאמור בסעיפים 62(3), 64, 64א, 65(א)(2) או (3) או 67, או על עבירה לפי סעיף 298 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, תוך שימוש ברכב, ובעשר השנים שקדמו למועד ביצוע אותה עבירה כבר הורשע לפחות פעמיים על אחת מהעבירות האמורות, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת מעשר שנים;
(2) נפסל אדם מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לפי פסקה (1), והוא הורשע על עבירה מהעבירות המנויות בפסקה האמורה שעבר בתקופה שממועד פסילת הרישיון ועד שנתיים לאחר שחודש, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לצמיתות.
(ב) (1) הורשע אדם על עבירה המנויה בתוספת העשירית, ובחמש השנים שקדמו למועד ביצוע אותה עבירה כבר הורשע לפחות פעמיים על אחת מהעבירות האמורות, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת משנתיים;
(2) נפסל אדם מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לפי פסקה (1), והוא הורשע שלוש פעמים על עבירה מהעבירות המנויות בתוספת העשירית שעבר בתקופה שממועד פסילת הרישיון ועד חמש שנים לאחר שחודש, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת מחמש שנים;
(3) נפסל אדם מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לפי פסקה (2), והוא הורשע שלוש פעמים על עבירה מהעבירות המנויות בתוספת העשירית שעבר בתקופה שממועד פסילת הרישיון ועד חמש שנים לאחר שחודש, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לצמיתות.
תוספת עשירית
(סעיף 40א(ב))
1. עבירה לפי סעיף 10 לפקודה, שנעברה על ידי בגיר, למעט נהיגת רכב על ידי מי שהיה בעל רישיון נהיגה ולא חידשו.
2. העבירות המנויות בסעיף 40א(א)(1) לפקודה.
3. עבירה לפי תקנה 22 לתקנות, לעניין אי ציות לרמזור אדום.
4. עבירה לפי תקנה 47 לתקנות, למעט עבירת קנס. (עקיפה)
5. עבירה לפי תקנה 54 לתקנות, למעט עבירת קנס. (מהירות)
6. עבירה לפי תקנה 67 לתקנות, למעט עבירת קנס. (נהיגה בזמן פסילה)
זהו לשון החוק ועכשיו למשמעויות של החוק הזה כפי שהוא יבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות מבלי שנהגים כלל מודעים לנושא זה.
כאשר נהג יורשע בחמש השנים הקרובות בצירוף של אחד מהעבירות המפורטות למשל צילום של רמזור אדום או מהירות של 81 קמ"ש במקום 50 בעיר ואו עקיפה כל שהיא או מהירות נוספת הוא צפוי לאבד את רישיון הנהיגה שלו לשנתיים בנוסף לכל עונש אחר.
יתכן ואילו היה מדובר במערכת נטולת אינטרסים סטטיסטים היה גם צידוק להפעלת שיטה כזו או דומה לה למרות שמדובר בענישה כפולה בנוסף על העונש המוטל בבית המשפט.
אולם לא אחת נחשף כי השוטרים נדרשים לעמוד במכסת דוחות "איכות" דבר המערער את קשות את אמינות האכיפה בישראל וכן את כלל נתוני הסטטיסטיקה שהמשטרה מתגאה בה מידיי שנה.
כתבתי לא אחת על השינוי החמור שהמשטרה עברה והצמדות מנהליה לתוכנת "המנהל" אשר בודקת בכל יום את הנתונים הסטטיסטיים של כל יחידה ויחידה ובוחנת האם היחידה "בעליה" או "בירידה" מבחינת ביצועיה.
ולכן היום יותר מתמיד נדרש לא לזלזל בהרשעה בבית המשפט לתעבורה, היות ו"הפצצה המתקתקת" הזו קיימת בדיני התעבורה והיא צפויה לפגוע מהר יותר ממה שניתן לשער.
להלן סעיף 40 א(א) שהתקבל לאחרונה בכנסת, סעיף זה מובא כלשונו עפ"י הנוסח המופיע בספר החוקים ולאחר מכן אכתוב על המשמעות של סעיפים אלו:
40א.* (א) (1) הורשע אדם על עבירה כאמור בסעיפים 62(3), 64, 64א, 65(א)(2) או (3) או 67, או על עבירה לפי סעיף 298 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, תוך שימוש ברכב, ובעשר השנים שקדמו למועד ביצוע אותה עבירה כבר הורשע לפחות פעמיים על אחת מהעבירות האמורות, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת מעשר שנים;
(2) נפסל אדם מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לפי פסקה (1), והוא הורשע על עבירה מהעבירות המנויות בפסקה האמורה שעבר בתקופה שממועד פסילת הרישיון ועד שנתיים לאחר שחודש, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לצמיתות.
(ב) (1) הורשע אדם על עבירה המנויה בתוספת העשירית, ובחמש השנים שקדמו למועד ביצוע אותה עבירה כבר הורשע לפחות פעמיים על אחת מהעבירות האמורות, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת משנתיים;
(2) נפסל אדם מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לפי פסקה (1), והוא הורשע שלוש פעמים על עבירה מהעבירות המנויות בתוספת העשירית שעבר בתקופה שממועד פסילת הרישיון ועד חמש שנים לאחר שחודש, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, לתקופה שלא תפחת מחמש שנים;
(3) נפסל אדם מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לפי פסקה (2), והוא הורשע שלוש פעמים על עבירה מהעבירות המנויות בתוספת העשירית שעבר בתקופה שממועד פסילת הרישיון ועד חמש שנים לאחר שחודש, דינו - נוסף על כל עונש אחר - פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לצמיתות.
תוספת עשירית
(סעיף 40א(ב))
1. עבירה לפי סעיף 10 לפקודה, שנעברה על ידי בגיר, למעט נהיגת רכב על ידי מי שהיה בעל רישיון נהיגה ולא חידשו.
2. העבירות המנויות בסעיף 40א(א)(1) לפקודה.
3. עבירה לפי תקנה 22 לתקנות, לעניין אי ציות לרמזור אדום.
4. עבירה לפי תקנה 47 לתקנות, למעט עבירת קנס. (עקיפה)
5. עבירה לפי תקנה 54 לתקנות, למעט עבירת קנס. (מהירות)
6. עבירה לפי תקנה 67 לתקנות, למעט עבירת קנס. (נהיגה בזמן פסילה)
זהו לשון החוק ועכשיו למשמעויות של החוק הזה כפי שהוא יבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות מבלי שנהגים כלל מודעים לנושא זה.
כאשר נהג יורשע בחמש השנים הקרובות בצירוף של אחד מהעבירות המפורטות למשל צילום של רמזור אדום או מהירות של 81 קמ"ש במקום 50 בעיר ואו עקיפה כל שהיא או מהירות נוספת הוא צפוי לאבד את רישיון הנהיגה שלו לשנתיים בנוסף לכל עונש אחר.
יתכן ואילו היה מדובר במערכת נטולת אינטרסים סטטיסטים היה גם צידוק להפעלת שיטה כזו או דומה לה למרות שמדובר בענישה כפולה בנוסף על העונש המוטל בבית המשפט.
אולם לא אחת נחשף כי השוטרים נדרשים לעמוד במכסת דוחות "איכות" דבר המערער את קשות את אמינות האכיפה בישראל וכן את כלל נתוני הסטטיסטיקה שהמשטרה מתגאה בה מידיי שנה.
כתבתי לא אחת על השינוי החמור שהמשטרה עברה והצמדות מנהליה לתוכנת "המנהל" אשר בודקת בכל יום את הנתונים הסטטיסטיים של כל יחידה ויחידה ובוחנת האם היחידה "בעליה" או "בירידה" מבחינת ביצועיה.
ולכן היום יותר מתמיד נדרש לא לזלזל בהרשעה בבית המשפט לתעבורה, היות ו"הפצצה המתקתקת" הזו קיימת בדיני התעבורה והיא צפויה לפגוע מהר יותר ממה שניתן לשער.